همه ما می‌دانیم که ورزش کردن باعث سلامت بدن، افزایش انرژی، افزایش قدرت بدنی و طول عمر بالا می‌شود اما با تمام این دلایل قدرتمند عده زیادی ورزش نمی‌کنند یا بعد از مدتی آن را ترک می‌کنند. بخشی از مشکل، مربوط به زندگی یکجا نشینی ما است. ما مثل اجداد غارنشینمان از صبح تا شب در مراتع پرسه نمی‌زنیم! بلکه اکثر کارها را از پشت صفحات هوشمند خود انجام می‌دهیم. حتی تفریح‌هایمان نیز به گشتن در صفحات مجازی تبدیل شده است! اما سوال مهم اینجاست چرا ما انگیزه ورزش کردن نداریم؟ آیا تمام دلایل محیطی است یا به ژنتیکمان نیز بستگی دارد؟ چه مواردی باعث بالا بردن انگیزه ورزش و تداوم آن در ما می‌شود؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا جواب این سوالات را بگیرید.

راهکار افزایش انگیزه ورزشی

شاید چالش‌های ورزشی جذاب پالس بهت انگیزه بده! همین الان دانلود کن!

چرا انگیزه ورزش ندارم؟ ۵ علت مهم

خیلی از ما بهانه‌های موجهی برای ورزش نکردن داریم، از جمله: پر مشغله بودن. اما افرادی را می‌بینیم که به کارهای زیادی رسیدگی می‌کنند ولی در طول روز تایم کوچکی را به ورزش خود اختصاص می‌دهند. علت اصلی، طرز فکر و باور ما است که باعث می‌شود تحرکی نداشته باشیم. در ادامه چند مورد از این دلایل را بررسی می‌کنیم.

۱- تبدیل نکردن ورزش به عادت

انجام اولیه هرکاری سخت است زیرا عادتی برای آن در مغر ما تشکیل نشده است. مغز برای هربار انجام آن انرژی زیادی صرف می‌کند، لذا از ورزش کردن طفره می‌رود. بنابراین نیاز به برنامه‌ریزی و جدیت در هفته‌های اولیه برای ورزش کردن است تا پایبندی به ورزش در درون ما تثبیت شود.

۲- ورزش را مساوی با کاری لوکس می‌دانیم

بسیار مشاهده کرده‌ایم که وقتی به اطرافیانمان می‌گوییم ورزش کنید، می‌گویند: ورزش و باشگاه برای پولدارها است. در صورتی که حتی یک پیاده روی کوتاه یا ۱۵ دقیقه نرمش در خانه بسیار موثرتر از سکون است و نیاز به هیچ هزینه‌ای ندارد. بنابراین باید به ورزش به چشم یک الزام نگاه کرد نه یک برنامه لوکس و تفریحی.

۳- نتیجه فوری از ورزش حاصل نمی‌شود

این کارکرد مغز است که وقتی برای کار مثبتی که انجام می‌دهد پاداش آنی دریافت نمی‌کند و در عوض درد بدنی و فشار را تجربه می‌کند از انجام مجدد آن کار سرباز می‌زند. از طرفی ما نتایج ورزش نکردن مثل انواع بیماری‌ها و دردهای مفاصل را نیز در پیری و زمانی که دیر است می‌بینیم. به همین دلیل انگیزه ورزش کردن نداریم.

۴- سبک زندگی نامتناسب

متاسفانه سبک زندگی امروزی و در دسترس بودن همه چیز، باعث بی تحرکی روزافزون شده است. باید بتوانید خود را ملزم به فعالیت‌های بیرون از منزل یا انجام ورزش حتی با وجود کارهای مختلف کنید.

۵- خستگی

ممکن است بخاطر مشغله‌های کاری فراوان یا کمبود ویتامین‌ها در بدن، دائم احساس خستگی داشته باشیم. وجود احساس خستگی مانع از ورزش کردن می‌شود.

افزایش انگیزه ورزش
این مطلب رو از دست ندید:حرکات کششی برای افزایش قد

راه‌های افزایش انگیزه ورزش کردن

چه تفاوتی بین مدیر یک کمپانی با کلی مشغله که روتین ورزشی دارد با شخصی که بدون کار مشخص تمام روز بی تحرک است، وجود دارد؟ بدون شک انگیزه برای شروع و تداوم می‌تواند دلیل تمایز این دو فرد باشد. در ادامه راهکارهایی برای بازیابی انگیزه ورزش کردن به شما معرفی می‌کنیم.

۱- یک همراه یا مربی داشته باشید

اگر می‌توانید با یک همراه یا دوست ورزش کنید، حتما این کار را انجام دهید. حتی می‌توانید از یک مربی ورزشی که به شما انگیزه دهد و مسیر درست را نشانتان دهد کمک بگیرید تا دیگر ورزش را نصفه نیمه رها نکنید.

پالس بهت برنامه اختصاصی میده و مثل یک مربی کنارته تا این بار قوی‌تر شروع کنی!

۲- یک دلیل محکم و مهم برای ورزش کردن پیدا کنید!

اگر بتوانید یک دلیل محکم و معنا برای ورزش کردن بیابید، امکان تداوم آن بسیار بالا می‌رود. این چرایی برای هرکس متفاوت است و شما باید آن را مشخص کنید.

۳- سنگ بزرگ نشانه نزدن است؛ با زمان کم شروع کنید!

برای شروع با تعداد ساعات زیاد یا ورزش‌های سنگین شروع نکنید، زیرا خیلی زود خسته می‌شوید. قانونی به اسم دو دقیقه می‌گوید: برای تثبیت هر عادتی با دو دقیقه انجام دادن آن شروع کنید. به این ترتیب انگیزه برای ورزش و لاغری افزایش می‌یابد.

۴- بر پیشرفت‌های کوچک خود نظارت کنید

دیدن پیشرفت با چشم خود نوعی پاداش آنی برای مغز است. برنامه و تمرینات روزانه خود را یادداشت کنید. حتی می‌توانید از بدن خود عکس بگیرید تا پیشرفت بدنیتان را مشاهده کنید.

۵- به خودتان پاداش دهید

هربار که ورزش کردید، پاداشی برای خودتان تدارک ببینید تا ذهنتان نتیجه تلاشش را ببیند.

۶- به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید

در زمان ورزش کردن به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید. این کار انرژی شما را بیشتر می‌کند.

با تمرینات ساده برای افزایش انگیزه ورزشی شروع کنید

شاید سوال شما هم باشد

چرا وقتی خسته هستم باید ورزش کنم؟

ورزش می‌تواند به شما کمک کند تا انرژی خود را افزایش دهید و از خستگی مزمن خلاص شوید. حتی یک پیاده‌روی کوتاه می‌تواند به شما کمک کند تا احساس شادابی و انرژی بیشتری داشته باشید.

اگر وقت کافی برای ورزش ندارم چه؟

حتی اگر وقت کمی دارید، می‌توانید با انجام حرکات ورزشی کوتاه در طول روز، مانند بالا رفتن از پله‌ها یا انجام حرکات کششی، فعال باشید.

اگر به هیچ نوع ورزشی علاقه ندارم چه؟

ورزش‌های مختلفی وجود دارد، بنابراین احتمالاً ورزشی را پیدا می‌کنید که از انجام آن لذت می‌برید. می‌توانید انواع مختلف ورزش‌ها را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما مناسب‌تر است. اپلیکیشن ورزشی پالس نیز چالش‌های ورزشی متنوعی دارد که می‌تواند انگیزه شما را افزایش دهد.