همه ما می‌دانیم که ورزش کردن باعث سلامت بدن، افزایش انرژی، افزایش قدرت بدنی و طول عمر بالا می‌شود اما با تمام این دلایل قدرتمند عده زیادی ورزش نمی‌کنند یا بعد از مدتی آن را ترک می‌کنند. بخشی از مشکل، مربوط به زندگی یکجا نشینی ما است. ما مثل اجداد غارنشینمان از صبح تا شب در مراتع پرسه نمی‌زنیم بلکه اکثر کارها را از پشت صفحات هوشمند خود انجام می‌دهیم. حتی تفریح‌هایمان نیز به گشتن در صفحات مجازی تبدیل شده است! اما سوال مهم اینجاست چرا ما انگیزه ورزش کردن نداریم؟ آیا تمام دلایل محیطی است یا به ژنتیکمان نیز بستگی دارد؟ چه چیزهایی باعث بالا بردن انگیزه ورزش و تداوم آن در ما می‌شود؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا جواب این سوالات را بگیرید.

راهکار افزایش انگیزه ورزشی
فهرست مطالب

چرا انگیزه ورزش ندارم؟

خیلی از ما بهانه‌های موجهی برای ورزش نکردن داریم، از جمله: پر مشغله بودن. اما افرادی را می‌بینیم که به کارهای زیادی رسیدگی می‌کنند ولی در طول روز تایم کوچکی را به ورزش خود اختصاص می‌دهند. بهانه‌های ما بسیار پیش پا افتاده است و علت اصلی، طرز فکر و باور ما است که باعث می‌شود تحرکی نداشته باشیم. در ادامه چند مورد از این دلایل را بررسی می‌کنیم.

شاید چالش‌های ورزشی جذاب پالس بهت انگیزه بده! همین الان دانلود کن!

تبدیل نکردن ورزش به عادت

انجام اولیه هرکاری سخت است زیرا عادتی برای آن در مغر ما تشکیل نشده است. مغز برای هربار انجام آن انرژی زیادی صرف می‌کند، لذا از ورزش کردن طفره می‌رود. بنابراین نیاز به برنامه‌ریزی و جدیت در هفته‌های اولیه برای ورزش کردن است تا پایبندی به ورزش در درون ما تثبیت شود.

ورزش را مساوی با کاری لوکس می‌دانیم

بسیار مشاهده کرده‌ایم که وقتی به اطرافیانمان می‌گوییم ورزش کنید، می‌گویند: ورزش و باشگاه برای پولدارها است. در صورتی که حتی یک پیاده روی کوتاه یا ۱۵ دقیقه نرمش در خانه بسیار موثرتر از سکون است و نیاز به هیچ هزینه‌ای ندارد. بنابراین باید به ورزش به چشم یک الزام نگاه کرد نه یک برنامه لوکس و تفریحی.

نتیجه فوری حاصل نمی‌شود

این کارکرد مغز است که وقتی برای کار مثبتی که انجام می‌دهد پاداش آنی دریافت نمی‌کند و در عوض درد بدنی و فشار را تجربه می‌کند از انجام مجدد آن کار سرباز می‌زند. از طرفی ما نتایج ورزش نکردن مثل انواع بیماری‌ها و دردهای مفاصل را نیز در پیری و زمانی که دیر است می‌بینیم. به همین دلیل انگیزه ورزش کردن نداریم. سعی کنید از این تله خود را رها سازید و با فکر به عواقب خطرناک بی تحرکی دست به کار شوید.

سبک زندگی

متاسفانه سبک زندگی امروزی و در دسترس بودن همه چیز، حتی خرید میوه با گوشی، باعث بی تحرکی روزافزون شده است. بعضا وجود کارهای زیاد روزمره، ورزش کردن را از یاد آدم می‌برد اما باید بتوانید خود را ملزم به فعالیت‌های بیرون از منزل یا انجام ورزش حتی با وجود کارهای مختلف کنید.

افزایش انگیزه ورزش

راه‌های افزایش انگیزه برای ورزش

چه تفاوتی بین مدیر یک کمپانی با کلی مشغله که روتین ورزشی دارد با شخصی که بدون کار مشخص تمام روز بی تحرک است، وجود دارد؟  بدون شک انگیزه برای شروع و تداوم می‌تواند دلیل تمایز این دو فرد باشد. در ادامه با راه‌کارهایی می‌توانیم این انگیزه از دست رفته را باز یابیم.

یک دلیل محکم و مهم برای ورزش کردن پیدا کنید!

اگر بتوانید یک دلیل محکم و معنا برای ورزش کردن بیابید، امکان تداوم آن بسیار بالا می‌رود. این چرایی برای هرکس متفاوت است و شما باید آن را مشخص کنید.

سنگ بزرگ نشانه نزدن است

برای شروع با تعداد ساعات زیاد یا ورزش‌های سنگین شروع نکنید، زیرا خیلی زود خسته می‌شوید. قانونی به اسم دو دقیقه می‌گوید: برای تثبیت هر عادتی با دو دقیقه انجام دادن آن شروع کنید. به این ترتیب انگیزه برای ورزش و لاغری افزایش میابد.

بر پیشرفت‌های کوچک خود نظارت کنید

دیدن پیشرفت با چشم خود نوعی پاداش آنی برای مغز است. بنابراین برنامه و تمرینات روزانه خود را یادداشت کنید و حتی می‌توانید با عکس گرفتن از خود، پیشرفت بدنیتان را نیز مشاهده کنید.

برنامه سفت و سخت برای خود نگذارید

صفر و یکی عمل نکنید. اگر برای یک بار ورزش نکردن خود را حسابی سرزنش کنید و حس بد بگیرید ممکن است برای همیشه ورزش را کنار بگذارید. کمی انعطاف به خرج دهید و دوباره شروع کنید. شروع دوباره باعث افرایش انگیزه ورزش کردن می‌شود.

با تمرینات ساده برای افزایش انگیزه ورزشی شروع کنید

جمع بندی در باب انگیزه ورزش کردن

ذهنیت‌های غلط ما و محیط و سبک زندگی باعث بی تحرکی زیادی در ما شده است. با برنامه‌ریزی‌های کوچک و تغییر باور می‌توانید به سبک زندگی سالم‌تری دست یابید. می‌توانید برای شروع اپلیکیشن ورزشی پالس را نصب نموده و یکی ازمجموعه‌ها یا چالش‌های ورزشی آن را انتخاب کرده و انجام دهید.