عوارض نشستن زیاد به قدری جدی و پرتعداد هستند که می‌توان با اطمینان گفت ابتلا به یک عارضه از لیست عوارض ناشی از نشستن زیاد می‌تواند برای مدت قابل توجهی برای شما مشکل ساز شود. اگر در طول روز باید مدت زیادی را روی صندلی بنشینید؛ این مقاله برای شما نکات قابل توجهی خواهد داشت! با ما همراه باشید!

مضرات و عوارض نشستن طولانی به یک یا دو مورد ختم نمی‌شوند. از مشکلات متابولیک و اختلال در هضم غذا تا واریس، آرتروز، دیابت و حتی پوکی استخوان عارضه‌ نشستن طولانی مدت هستند. در ادامه قصد داریم به طور اختصاصی هر یک از مشکلات ناشی از نشستن زیاد را بررسی کنیم.

جهت مشاهده حرکات ورزشی برای جلوگیری از آسیب‌های نشستن طولانی اپ پالس را نصب کنید!

افزایش وزن و چاقی ناشی از نشستن زیاد

نشستن طولانی مدت یعنی عدم تحرک؛ عدم تحرک یعنی کاهش قابل توجه کالری سوزی و افت عملکرد متابولیسم بدن در یک کلام یعنی چربی اشباع یا چاقی مفرط. اولین نشانه‌های چاقی را می‌توان در نواحی شکم و پهلو‌ها به راحتی مشاهده کرد. اضافه وزن یکی از بارزترین خصوصیات اغلب افرادی است که روزانه تحرک چندانی ندارند.

مشکلات قلبی و عروقی از عوارض نشستن زیاد

کاهش چربی سوزی و کاهش شدت جریان خون از ابتدایی ترین عوارض نشستن طولانی مدت است. غلظت خون و فشار خون هم از دیگر آثار نشستن طولانی هستند.

عوارض نشستن طولانی؛ مشکلات قلبی و عروقی

ما برای رسیدن به محل کار در ماشین شخصی، اتوبوس یا مترو می‌نشینیم؛ نشسته کار می کنیم، نشسته چای می‌نوشیم؛ نشسته مطالعه می‌کنیم؛ ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمترین واکنشی است که بدن می‌تواند در قبال این مقدار از بی‌توجهی روزانه به ما نشان بدهد.

حتما بخوانید:ورزش برای دیسک کمر

نشستن طولانی و خطر ابتلا به دیابت

تحرک کم و نشستن طولانی باعث کاهش ترشح هورمون انسولین در بدن و در نتیجه سبب ابتلا به بیماری دیابت می شود. انسولین وظیفه انتقال قند را از طریق جریان خون به سلول ها را دارد. دیابت یعنی اختلال در روند سوخت و ساز قندخون؛ مواد غذایی در بدن تبدیل به قند یا گلوکز می‌شوند.

دیابت و نشستن طولانی مدت

در صورتی که لوزالمعده به دلیل تحرک کم و نشستن زیاد دست از ترضح هورمون انسولین بکشد؛ میزان قند در جریان خون بالا می‌رود و فرد مبتلا به بیماری دیابت خواهد شد.

حتما بخوانید:ورزش در محل کار

احتمال ابتلا به واریس

نشستن زیاد باعث کندی جریان خون و نهایتا رسوب خون در رگ ها می‌شود. فشار آوردن خون به دیواره رگ‌ها منجر به خون مردگی در ناحیه پا خواهد شد. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری واریس؛ تحرک روزانه است. پیاده روی روزانه به جریان خون در بدن کمک خواهد کرد و این امر مانع بروز بیماری واریس خواهد شد.

حتما بخوانید:ورزش برای یبوست

پوکی استخوان از عوارض نشستن طولانی

نشستن طولانی منجر به کاهش گردش خون و فعالیت کم مفصل های اصلی بدن می شود. بیماری پوکی استخوان یا استئوپوروز لزوما سراغ افراد با سن بالا نمی‌رود. اگر تحرک کافی ندارید و به صندلی یا نشستن پشت میز عادت کرده ‌اید از همین الان بنر خیر مقدم به پوکی استخوان را سفارش دهید.

نشستن طولانی و پوکی استخوان

چون کاملا بی‌خبر استخوان‌های شما تحلیل می‌روند و به زودی با عدم توانایی در انجام کاراهای روزمره نظیر توالت یا حمام کردن، متوجه حضور این مهمان ناخوانده یعنی پوکی استخوان خواهید شد.

با نصب اپلیکیشن پالس در محل کار ورزش کنید!

نکات مهم برای پیشگیری

  • اگر امکان کاهش زمان نشستن خود را دارید، حتما این کار را انجام دهید.
  • در زمان نشستن ارگونومی صحیح را رعایت کنید تا احتمال بروز عوارض را کاهش دهید.
  • سعی کنید در فواصل زمانی منظم بطور مثال هر ۳۰ دقیقه یا هر ۴۵ دقیقه، ۲ یا ۳ دقیقه راه بروید و حرکات کششی انجام دهید. این کار تاثیر بسیار زیادی روی کاهش عوارض نشستن زیاد دارد.
  • مسافت‎‌های کوتاه را پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید.
  • برای بالا رفتن بجای آسانسور از پله استفاده کنید.

منبع: اپلیکیشن ورزشی پالس