گرم کردن بدن قبل از ورزش و بدنسازی، ریسک مصدومیت و آسیب‌های ورزشی را کاهش می‌دهد. حرکات گرم کردن قبل از بدنسازی بانوان موضوعی است که بسیاری از خانمها راجع به آن سوال دارند. اساسا تفاوت چندانی میان حرکات گرم کردن قبل از بدنسازی بانوان و آقایان وجود ندارد. مهم آماده کردن بدن برای فعالیت ورزشی پرفشار است. در ادامه فیلم آموزش گرم کردن قبل از ورزش برای چند حرکت مهم را ارائه خواهیم داد:

بخش اختصاصی گرم کردن قبل از ورزش رو تو اپلیکیشن پالس ببین!

۵ حرکت موثر برای گرم کردن قبل از ورزش و بدنسازی

گرم کردن بدن قبل از ورزش در خانه هم ممکن است. در انتخاب حرکات گرم کردن قبل از بدنسازی باید این نکته را در نظر داشته باشید که حتما تمامی بدن و عضلات اصلی را گرم کرده باشید. به نوعی نیاز به یک تمرین فول بادی اما کم فشار برای آمادگی بدن نیاز داریم. در این بخش به آموزش گرم کردن قبل از بدنسازی بانوان و آقایان می‌پردازیم:

مارش درجا بازو قیچی

حرکت قدم درجا بازو قیچی یکی از تمرینات موثر برای گرم کردن بدن است که ترکیبی از حرکات هوازی و کششی می‌باشد.

حرکت چرخش لگن

این حرکت باعث افزایش جریان خون به ناحیه کمر و لگن می‌شود و انعطاف‌پذیری مفاصل و عضلات این نواحی را بهبود می‌بخشد.

قدم مورب به راست و چپ

با تکرار حرکت به صورت مورب، بدن برای حرکات جانبی و پیچیده‌تر آماده می‌شود و ریسک آسیب‌دیدگی کاهش می‌یابد.

حرکت پروانه

انجام حرکت پروانه نه تنها به افزایش انعطاف‌پذیری و آمادگی جسمانی کمک می‌کند، بلکه تعادل و هماهنگی بدن را نیز بهبود می‌بخشد و خطر آسیب‌دیدگی در تمرینات شدیدتر را کاهش می‌دهد.

طناب

در آخرین حرکت از سری حرکات گرم کردن فول بادی طناب زدن بدون طناب را معرفی می‌کنیم. طناب زدن به هماهنگی، تعادل و چابکی بدن کمک می‌کند و انعطاف‌پذیری مفاصل را افزایش می‌دهد.

همانطور که گرم کردن بدن قبل از ورزش اهمیت زیادی دارد، سرد کردن بدن بعد از ورزش نیز مهم است. با این کار، بدن را به آرامی به حالت اولیه و نرمال بازمی‌گردانید.

فواید گرم کردن بدن قبل از ورزش

گرم کردن بدن قبل از ورزش و فعالیت سنگین نوعی اطلاع رسانی به عضلات به حساب می‌آید. علت اصلی گرم کردن بدن قبل از ورزش این است که بدن آمادگی لازم برای تحمل فشار ناگهانی را داشته باشد.

  • کاهش خطر آسیب‌دیدگی: با افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود گردش خون، خطر آسیب‌دیدگی ناشی از کشیدگی یا پارگی عضلات کاهش می‌یابد.
  • افزایش کارایی عضلات: عضلات گرم شده بهتر کار می‌کنند و توانایی بیشتری برای انجام حرکات پیچیده و شدید دارند.
  • بهبود هماهنگی و تعادل: گرم کردن باعث بهبود هماهنگی و تعادل بدن می‌شود که این امر به انجام صحیح و کارآمد حرکات ورزشی کمک می‌کند.
  • آماده‌سازی قلب و عروق: گرم کردن به قلب و سیستم عروقی کمک می‌کند تا برای تمرینات شدیدتر آماده شوند و به طور موثرتری اکسیژن و مواد مغذی را به عضلات برسانند.
  • افزایش تمرکز و کاهش استرس: با گرم کردن بدن، ذهن شما نیز برای تمرینات پیش رو آماده می‌شود که این امر به افزایش تمرکز و کاهش استرس کمک می‌کند.

ورزش بدون گرم کردن مانند سخنرانی یا ارائه علمی در جمع دانشجویان دانشگاه هاروارد است بدون اطلاع قبلی! همانطور که مقدمه سخنرانی، تحقیق و گردآوری منابع علمی است؛ گرم کردن هم مقدمه ورزش به حساب می‌آید.

حتما بخوانید:درمان کشیدگی عضلات
آموزش گرم کردن قبل از ورزش

سوالات خود را از طریق بخش نظرات همین صفحه با ما درمیان بگذارید. کارشناسان پالس در زمان کوتاهی پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

چرا گرم کردن قبل از ورزش مهم است؟

گرم کردن بدن فواید زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش جریان خون، افزایش دامنه حرکتی، کاهش خطر آسیب‌دیدگی و بهبود عملکرد ورزشی اشاره کرد.

چه نوع حرکاتی برای گرم کردن مناسب هستند؟

حرکات هوازی سبک، حرکات کششی پویا و حرکات مخصوص رشته ورزشی شما، مناسب هستند.

چقدر باید گرم کنیم؟

مدت زمان گرم کردن به نوع ورزش، سطح تناسب اندام و دمای هوا بستگی دارد. به طور کلی ۵ تا ۱۰ دقیقه گرم کردن برای اکثر افراد کافیست.