حرکات کششی برای افزایش قد و نوشیدن شیر، احتمالا از رایج‌ترین توصیه‌هایی هستند که اگر به دنبال راه‌های افزایش قد هستید، از دیگران شنیده‌اید. اما واقعا این توصیه‌ها چقدر از نظر علمی درست هستند و تجربه چه چیزی را نشان می‌دهد؟

باید بدانید که هیچ ورزش مطمئنی برای رشد قد وجود ندارد، اما فعالیت‌های متعددی وجود دارد که می‌تواند به وضعیت بدنی خوب و تراز ستون فقرات کمک کند و ممکن است این تصور را ایجاد کند که شما قد بلندتری دارید. به عبارت دیگر، پس از پایان دوران بلوغ و بسته شدن صفحات رشد در استخوان‌ها، هیچ کاری نمی‌توانید برای افزایش قد انجام دهید. با این حال، شواهد نشان می‌دهد که راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید بلندتر به نظر برسید.

مجموعه حرکات اصلاحی و بهبود تناسب اندام در اپلیکیشن پالس

بهترین حرکات کششی برای افزایش قد

قبل از اینکه به این کشش‌ها بپردازیم، به شما یادآوری می‌کنیم که نمی توانید قد بدن خود را پس از بزرگسالی افزایش دهید. حقیقت این است که این تمرین‌ها قد شما را افزایش نمی‌دهند، اما ممکن است شما را قد بلندتر نشان دهند. در اینجا چند حرکت کششی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند قد بلندتر به نظر برسید:

۱. آویزان شدن از میله، رایج‌ترین حرکت کششی افزایش قد

تاثیر این حرکت با تقویت عضلات مختلف، به حفظ ساختار صحیح بدن و راست قامت نگه داشتن بدن کمک می‌کند؛ به این ترتیب شما قدبلندتر دیده می‌شوید. همچنین به عنوان یک ورزش در سنین رشد می‌تواند باعث ترشح بیشتر هورمون رشد شود.

برای انجام این تمرین کافی‌ست یک میله مانند میله بارفیکس را در ارتفاع قرار داده و از آن آویزان شوید. در حالی که آویزان هستید، بازوها، شانه ها و باسن خود را تا حد ممکن آرام نگه دارید. این فرآیند باید ۲۰ ثانیه طول بکشد و حداقل ۳ بار تکرار شود.

آویزان شدن از میله برای افزاش قد

۲. حرکت کشش کبری

این تمرین یوگا برای کشش ستون فقرات شما در نظر گرفته شده است و باعث کشش عضلات کمر، شکم و قسمت بالایی پشت شما می‌شود. نحوه انجام این حرکت در زیر نمایش داده شده و برای تاثیرگذاری بهتر، باید حداقل ۳ تا ۴ تکرار و حر تکرار بین ۵ تا ۳۰ ثانیه انجام شود.

۳. حرکت پل باسن

حرکت پل باسن به تقویت ماهیچه‌های پشت بدن شما کمک می‌کند. با دراز کشیدن در وضعیت صاف شروع کنید. در مرحله بعد، زانوهای خود را خم کنید، روی پای خود فشار بیاورید و باسن خود را به آرامی بالا بیاورید. پشت خود را صاف نگه دارید. به آرامی نفس بکشید. ۲۰ ثانیه در این حالت بمانید و آن را دوباره و دوباره تکرار کنید.

این حرکت همچنین به از بین بردن اثرات منفی نشستن‌های طولانی‌مدت کمک می‌کند.

۴. حرکت کشش پشت ران

بد نیست با یکی از رایج ترین و شناخته شده‌ترین کشش‌ها برای افزایش قد آشنا شوید: حرکت کشش پشت ران. صاف بایستید و دست‌ها را صاف به سمت بالا نگه دارید و سپس به آرامی آنها را پایین بیاورید تا انگشتان پا را بدون خم کردن زانوها لمس کنند.

به مدت ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید و ده بار در روز این کار را تکرار کنید. این حرکت علاوه‌بر تقویت ماهیچه‌های پشت و ساق پا، عملکرد کبد و کلیه‌ها را نیز بهبود می‌بخشد.

۵- کشش گربه شتر

این حرکت، به کشش عضلات ستون فقرات، کمر و شانه‌ها کمک می‌کند. حرکت گربه شتر را به آرامی انجام دهید.

۶- کشش عضلات ساق پا

این حرکت یکی از موثرترین حرکات کششی برای افزایش قد بوده و باعث تقویت عضلات ساق پا شده و بر کشیده‌تر دیده شدن شما، تاثیر دارد.

۷- کشش رو به بالا کل بدن

این حرکت، عضلات اصلی بدن، از جمله عضلات پشت، شانه، قفسه سینه، ران ها و ساق پا را کشش می‌دهد و به افزایش دامنه حرکتی مفاصل کمک می‌کند.

۸- کشش داخل ران

افزایش انعطاف پذیری و قدرت عضلات داخل ران، می‌تواند به بهبود عملکرد شما در فعالیت‌های ورزشی مختلف و کشیده‌تر دیده شدن کمک کند.

چه عواملی قد نهایی شما را تعیین می‌کنند؟

۱- ژنتیک

قبل از بحث در مورد اینکه آیا امکان تغییر قد در بزرگسالی وجود دارد یا نه، مهم است که در وهله اول به این فکر کنید که چه چیزی قد شما را تعیین می‌کند. پاسخ آسان است: ژنتیک. اما این تمام داستان نیست.

۲- تغذیه

تخمین زده می‌شود که ۶۰ تا ۸۰ درصد از تفاوت قد بین افراد به دلیل ژنتیک است. ۲۰ تا ۴۰ درصد دیگر به دلیل عوامل محیطی مانند تغذیه یا فعالیت‌های بدنی است. برای مثال، کلسیم، ویتادین دی و پروتئین، موادی هستند که می‌توانند در رشد استخوان‌ها تاثیرگذار باشند.

یک مطالعه عظیم که شامل ۱۸.۶ میلیون نفر بود، تغییرات قد را در قرن گذشته گزارش کرد. این مطالعه نشان داد که در بسیاری از کشورها، افراد در سال ۱۹۹۶ نسبت به سال ۱۸۹۶ قد بلندتری داشتند. بهبود مصرف مواد مغذی در این کشورها ممکن است دلیل این تغییر باشد.

مواد مغذی موثر در افزایش قد

۳- فعالیت بدنی

فعالیت بدنی نیز تعیین کننده رشد و قد است. تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی باعث می‌شود بدن شما هورمون رشد تولید کند. هنگامی که این هورمون تولید می‌شود، بدن کودکی که دارای استخوان‌هایی با صفحات رشد باز است رشد بیشتری را نسبت به کسانی که از نظر فیزیکی غیرفعال هستند تجربه می‌کند.

۴- جنسیت

جنسیت افراد نیز در قد آن‌ها دخیل است. صفحات رشد در زنان حدود ۱۶ سالگی و در مردان بین ۱۴ تا ۱۹ سالگی بسته می‌شوند. به صورت کلی زنان پتانسیل قد کلی کمتری نسبت به مردان دارند.

شاید سوال شما هم باشد

آیا حرکات کششی واقعا بر افزایش قد تاثیر دارند؟

قد انسان به طور عمده توسط ژنتیک و تا حدی تحت تاثیر عوامل محیطی مانند تغذیه و سلامتی در دوران کودکی و نوجوانی تعیین می‌شود. اگر تا قبل از بسته شدن صفحات رشد استخوان‌ها حرکات کششی انجام دهید، ممکن است مقداری افزایش قد بیشتری داشته باشید.

چرا برخی افراد ادعا می‌کنند که با حرکات کششی قد بلندتر شده‌اند؟

حرکات کششی می‌توانند به بهبود وضعیت بدن، رفع قوز کمر و ورزیده‌تر شدن عضلات کمک کنند که می‌تواند باعث شود فرد کمی بلندتر به نظر برسد.

آیا انجام حرکات کششی برای سلامتی فایده‌ای دارد؟

بله، حرکات کششی باعث افزایش انعطاف‌پذیری بدن، کاهش درد و گرفتگی عضلات، بهبود گردش خون، کاهش استرس و… شوند.

کدام حرکات کششی بر روی قدبلند دیده شدن، موثر هستند؟

حرکاتی که در این مقاله مطرح شدند، بر روی بلندقدتر دیده شدن شما تاثیر دارند.