ورزش برای یبوست، جایگزین مناسبی نسبت به درمان شیمیایی به حساب می‌آید. Constipation یا یبوست به تنبلی روده بزرگ نیز شناخته می‌شود. اگر سبزیجات در سبد غذایی شما غایبان همیشگی هستند؛ حتما برای یکبار این عارضه را تجربه کرده‌اید. حرکات ورزشی می‌توانند عملکرد طبیعی را به روده بزرگ یادآوری کنند اما برای جلوگیری از بروز دوباره یبوست بهتر است علاوه بر تحرک به تغذیه هم توجه شود.

در این مقاله از سایت پالس به ارائه راهکارهایی جهت بهبود این عارضه می‌پردازیم.

راه‌حل‌های ساده اما کاربردی برای مراقبت از خود را از پالس بخواهید!

چه ورزشی برای یبوست خوبه؟ ۶ حرکت موثر

به طور کلی ورزش برای رفع یبوست کاربردی است. هرنوع ورزشی که باشد! اما برخی حرکات، موثرتر هستند. در ادامه لیستی از بهترین حرکات ورزشی در پاسخ به سوال “چه ورزشی برای یبوست خوبه” پیشنهاد می‌دهیم.

۱- درمان یبوست با تمرین صندلی

تمرین صندلی نیز از دیگر حرکاتی است که برای بازگرداندن دستگاه گوارش، مخصوصا روده بزرگ به عملکرد عادی مناسب است.

۲- حرکت گربه شتر

حرکت گربه-شتر فواید متعددی برای بدن دارد. این حرکت با ایجاد کشش در ناحیه شکم، برای تقویت عضلات شکم بسیار کاربرد دارد. انجام این حرکت برای رفع تنبلی روده بزرگ و بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز توصیه شده است.

۳- کشش سگ با صورت پایین

کشش سگ با صورت پایین که به سگ سر پایین هم شناخته می‌شود در واقع یک حرکت از ورزش یوگاست. این تمرین با ایجاد فشار مناسب در ناحیه زیر شکم به رفع یبوست کمک خواهد کرد.

حتما بخوانید:عوارض نشستن زیاد

۴- کشش پشت ران

کشش پشت ران مانند سایر حرکاتی که بالاتر معرفی کردیم، با تحریک ناحیه تحتانی شکم منجر به اصلاح عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

۵- حرکت مثلث برای درمان یبوست

حرکت مثلث یک ورزش برای تقویت روده بزرگ بوده و برای فشار بر پهلوها و بازگرداندن عملکرد گوارشی به حالت عادی مناسب است.

۶- کرانچ دوچرخه نشسته

کرانچ دوچرخه یا همان درازو و نشست خودمان نیز یکی از حرکات پایه برای تقویت عضلات شکم است. این تمرین ورزشی برای رفع عارضه گرفتگی روده بزرگ نیز کاربر دارد.

تاثیر ورزش بر سیستم گوارش

ورزش می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سیستم گوارش داشته باشد. فعالیت بدنی باعث تحریک عضلات روده می‌شود و حرکت مواد غذایی را در طول روده تسریع می‌کند. این فرآیند که به نام حرکات پریستالتیک شناخته می‌شود، نقش مهمی در جلوگیری از تجمع مواد زائد و ایجاد یبوست دارد. از جمله تاثیرات مهم ورزش برای یبوست و دستگاه گوارش، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش جریان خون

ورزش باعث افزایش جریان خون به روده‌ها می‌شود. این افزایش جریان خون می‌تواند به بهبود عملکرد گوارشی و کاهش یبوست کمک کند.

تنظیم هورمون‌ها

فعالیت بدنی به تنظیم هورمون‌هایی که بر عملکرد گوارشی تاثیر می‌گذارند، کمک می‌کند. به عنوان مثال، کاهش سطح هورمون‌های استرس می‌تواند به بهبود حرکات روده کمک کند.

کاهش استرس

استرس و اضطراب می‌تواند باعث تشدید یبوست شود. ورزش منظم به کاهش استرس و بهبود حالت روحی کمک می‌کند که این امر می‌تواند به بهبود عملکرد گوارشی منجر شود.

تاثیر ورزش بر یبوست

پاسخ به سوالات متداول شما!

چه مدت طول می‌کشد تا ورزش به رفع یبوست کمک کند؟

تاثیر ورزش بر یبوست از فردی به فرد دیگر متفاوت است. گاهی بهبود علائم در عرض چند روز، شروع می‌شود. گاهی زمان بیشتری برای بهبود نیاز است. مهم است که صبور باشید و به طور منظم ورزش کنید تا به مرور زمان یبوست شما درمان شود.

آیا ورزش برای همه افراد مبتلا به یبوست مفید است؟

بله، ورزش برای اکثر افراد مبتلا به یبوست مفید است. با این حال، اگر به هر یک از شرایط زیر مبتلا هستید، قبل از شروع ورزش منظم با پزشک خود مشورت کنید:
درد شکم یا خونریزی مقعدی، مشکلات قلبی یا ریوی، آرتریت یا سایر مشکلات مفصلی، سابقه جراحی اخیر

من به طور منظم ورزش می‌کنم، اما همچنان دچار یبوست هستم، چه کار باید کنم؟

با پزشک خود صحبت کنید تا رژیم غذایی، داروها و سایر عواملی که ممکن است در یبوست شما نقش داشته باشند را بررسی کند.

آیا می‌توانم برای رفع یبوست فقط ورزش کنم و نیازی به تغییر رژیم غذایی خود ندارم؟

ورزش می‌تواند به رفع یبوست کمک کند، اما برای درمان کامل یبوست، تغییر رژیم غذایی نیز ضروری است. مطمئن شوید که به اندازه کافی آب می‌نوشید، فیبر کافی مصرف می‌کنید و از غذاهای حاوی کافئین، الکل و چربی‌های اشباع شده خودداری می‌کنید.

آیا پیاده‌روی سریع می‌تواند به رفع یبوست کمک کند؟

بله، پیاده‌روی سریع نوعی تمرین هوازی است که می‌تواند به تحریک حرکات روده و دفع راحت‌تر مدفوع کمک کند.