آیا عرق کردن باعث لاغری می شود؟ تاثیر تعریق بر چربی سوزی، یکی از تصورات دیرینه بین افرادی است که به قصد کاهش وزن ورزش می‌کنند. عرق کردن در کنار فواید متعددی که دارد، متاسفانه منجر به لاغری به آن صورت که بعضی از افراد انتظار دارند، نمی‌شود. پس عرق کردن چه زمانی نشانه چربی سوزی و رفتن به سمت لاغری است؟

برای پاسخ این سوال مهم، با این مقاله از سایت پالس همراه ما باشید!

عرق کردن چیست؟

عرق کردن یک فرایند طبیعی بدن است که به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند. غدد عرق، هنگام افزایش دمای بدن شروع به ترشح عرق می‌کنند. این عرق که عمدتاً از آب و نمک تشکیل شده است، با تبخیر از سطح پوست به خنک شدن بدن کمک می‌کند.

عرق کردن باعث لاغری می شود

رابطه عرق کردن و لاغری

رابطه عرق کردن و لاغری به تصور بسیاری از افراد به این صورت است که هر چه عرق بیشتر؛ لاغری سریعتر! این در حالی است که هر تعرقی نشانه لاغر شدن نیست. فرایند تعریق به پشتوانه ذخیره آب موجود در بافت‌ها اتفاق می‌افتد و برخلاف باورهای عامه، ماده اولیه در تعریق چربی‌ها نیستند.

بدن به طور خودکار برای کنترل دما عرق می‌کند، این کاهش وزن بواسطه کاهش ذخیره آب بدن است که با اولین نوشیدن آب و مایعات جبران می‌شود.

برنامه اختصاصی خودت برای لاغری رو از پالس بگیر!

افسانه‌های رایج درباره عرق کردن و لاغری؛ عرق کردن باعث لاغری می شود؟

۱- هر چه بیشتر عرق کنید، بیشتر وزن کم می‌کنید:
این یک افسانه است. همان‌طور که ذکر شد، عرق کردن عمدتاً به دلیل از دست دادن آب است و نه چربی. کاهش وزن پایدار نیازمند سوزاندن کالری و چربی از طریق فعالیت‌های بدنی و تغذیه مناسب است.

۲- عرق کردن باعث از دست دادن چربی می‌شود
عرق کردن به تنهایی باعث از دست دادن چربی نمی‌شود. برای کاهش چربی بدن، باید کالری بیشتری نسبت به کالری مصرفی سوزانده شود.

۳- استفاده از لباس‌های پلاستیکی برای عرق کردن بیشتر
استفاده از لباس‌های پلاستیکی یا لباس‌های سنگین برای افزایش عرق کردن می‌تواند خطرناک باشد. این روش ممکن است منجر به کم‌آبی شدید و اختلالات الکترولیتی شود که می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

فواید عرق کردن در ورزش چیست؟

یکی از اولین اثرات مفید عرق کردن، کنترل دمای بدن است. عرق کردن طی فعالیت روزانه پرفشار مانند ورزش، نوعی تضمین سلامت پوست هم به حساب می‌آید. تحرک بدنی و تعریق منجر به باز شدن منافذ پوستی شده و به نوعی خانه تکانی پوست از کثیفی‌هایی است که عوارضی نظیر زگیل پوستی یا قارچ را در پی دارند. در ادامه به برخی از فواید عرق کردن اشاره می‌کنیم:

  • ترشح اندورفین به عنوان یک درمان طبیعی برای دردها
  • سم زدایی از بدن
  • جلوگیری از میکروب و سرما خوردگی
  • تنظیم دمای بدن
  • سلامت پوست و مو

بدیهی است که عرق کردن و تعرق زمانی می‌تواند منجر به فایده باشد که استحمام و توجه به بهداشت فردی هم بعد از فعالیت پرفشار در دستور کار ما قرار داشته باشد.

آیا عرق کردن باعث لاغری می شود

سوالات متداول

آیا عرق کردن باعث لاغری می شود؟

خیر؛ وزنی که در تعریق از دست می‌دهید وزن آب ذخیره بدن شماست که در فرایند تعریق از بدن خارج می‌شود و با نوشیدن مایعات به بدن برمیگردد.

علت بوی بد عرق بدن چیست؟

عرق به تنهایی بوی خاصی ندارد اما اسیدهای موجود در عرق زمانیکه با باکتری‌‌های موجود روی پوست ترکیب می‌شوند، منجر به بوی نامطبوع خواهند شد.