آیا شما هم جزو افرادی هستید که عجولانه غذا می‌خورید؟ آیا می دانید این عادت غذایی ناسالم، برای سلامتی شما چه مشکلاتی به‌وجود می آورد؟  با این مطلب از پالس همراه باشید تا با عوارض سریع غذا خوردن آشنا شویم و درمان آن را بیاموزیم.

علت سریع غذا خوردن

دلایل مختلفی می تواند برای سریع غذا خوردن وجود داشته باشد. برخی از شایع ترین آن‌ها عبارت است از:

  • مشغله: بسیاری از افراد وقت کافی برای غذا خوردن با آرامش را ندارند و به سرعت غذا می خورند تا به کار یا فعالیت‌های دیگر خود برسند.
  • استرس و اضطراب: استرس یا اضطراب می تواند باعث شود که سریعتر غذا بخورید، زیرا بدن شما در حالت “جنگ یا گریز” قرار می گیرد و هورمون‌هایی ترشح می کند که اشتها را افزایش می دهد.
  • مشکلات تیروئید: پرکاری تیروئید می تواند باعث افزایش اشتها و سریع غذا خوردن شود.
  • آداب غلط غذا خوردن: برخی افراد از کودکی عادت به سریع غذا خوردن دارند، زیرا مثلاً در خانواده ای بزرگ شده‌اند که همه با عجله و سریع غذا میل می‌کرده‌اند.

میدونستی تو اپلیکیشن پالس علاوه بر برنامه ورزشی، مشاوره تغذیه هم میتونی بگیری؟

عوارض سریع غذا خوردن

با عجله غذا خوردن عادت رایجی در میان برخی از افراد است که می تواند عواقب منفی زیادی برای سلامتی بزرگسالان و کودکان داشته باشد. این عوارض شامل موارد زیر است:

عوارض سریع غذا خوردن

احتمال ابتلا به دیابت

جویدن غذا به هضم آن کمک می‌کند و باعث می‌شود قند خون به آرامی وارد جریان خون شود. وقتی با عجله غذا می خورید، غذا به سرعت هضم شده و می‌تواند منجر به افزایش ناگهانی قند خون و در نهایت بیماری دیابت شود.

ناراحتی معده

یکی از عوارض نجویدن غذا یا سریع خوردن آن، ایجاد مشکلات گوارشی است. زمانی که با عجله غذا می‌خوریم، به اندازه کافی جویده نمی‌شود، این موضوع زمینه‌ساز مشکلات گوارشی متعددی مانند سوء هاضمه، نفخ، درد معده و ترش کردن یا رفلاکس می‌شود.

خفگی

زمانی که تند غذا می‌خوریم، به اندازه کافی آن را نمی‌جویم، در نتیجه تکه‌های بزرگ غذا به راحتی وارد مجاری تنفسی شده و موجب انسداد آن‌ها می‌شوند. عوارض نجویدن غذا می‌تواند منجر به خفگی یا عدم توانایی در تنفس شود.

از بین رفتن مواد مغذی

وقتی غذا به مقدار کافی جویده نشود، آنزیم‌های گوارشی به طور کامل با غذا مخلوط نمی‌شوند، این امر منجر به هضم ناقص و عدم جذب مواد مغذی می‌شود.
به یاد داشته باشید که سریع غذا خوردن نه تنها لذت غذا خوردن را از بین می‌برد، بلکه می‌تواند به مرور زمان به سلامت بدن آسیب جدی برساند.

اضافه وزن ناخواسته

 تحقیقات نشان داده است بلعیدن تند و سریع غذا، نه‌تنها باعث می‌شود کالری بیشتری دریافت کنید، بلکه حس سیری را نیز به تعویق می‌اندازد و در نهایت چاقی یا اضافه وزن را به دنبال دارد.

علت این موضوع آن است، زمانی که تند غذا می‌خورید، مغز فرصت کافی برای دریافت سیگنال‌های سیری از معده را پیدا نمی‌کند. به همین دلیل، به خوردن ادامه می‌دهید و در ادامه کالری بیشتری دریافت می‌کنید. این چرخه، پرخوری و در انتها چاقی را به دنبال خواهد داشت.

اگر به دنبال کاهش وزن یا حفظ وزن ایده‌آل خود هستید، به سرعت غذا خوردنتان توجه کنید.

اضافه وزن از عوارض سریع غذا خوردن

درمان تند غذا خوردن

اگر جزو افرادی هستید که عادت به تند غذا خوردن دارید، نگران نباشید! با کمی تمرین و حوصله می توانید این عادت با عجله غذا خوردن را ترک کنید. 

  • بین لقمه‌ها مکث کنید: بین لقمه‌ها چند ثانیه مکث کنید و از طعم غذا لذت ببرید.
  • به تعداد جویدن‌ها توجه کنید: سعی کنید هر لقمه را حداقل ۲۰ تا ۳۰ بار بجوید.
  • لقمه‌های کوچک بردارید: به جای لقمه‌های بزرگ، لقمه‌های کوچک بردارید تا جویدن آنها آسان‌تر شود.
  • به پزشک متخصص مراجعه کنید: مشورت، بیان مشکلات و ارائه راه حل توسط پزشک در تسریع درمان تند غذا خوردن کمک شایانی به شما خواهد کرد.
  • وعده‌های غذایی را در اولویت برنامه خود قرار دهید: زمانی را برای غذا خوردن در نظر بگیرید و آن را به عنوان بخشی مهم از برنامه روزانه خود قرار دهید. به طوری که حداقل ۲۰ دقیقه برای هر وعده غذایی خود وقت صرف کنید. 

به یاد داشته باشید، ترک عادت زمان می برد، پس ناامید نشوید و به تلاش خود ادامه دهید.

درمان تند غذا خوردن

سوالات شما!

آیا داروهایی برای درمان نجویدن غذا وجود دارد؟

دارو می تواند به عنوان بخشی از درمان تجویز شود. اما، به تنهایی نمی تواند این اختلال را درمان کند و باید همراه تغییرات سبک زندگی با کمک پزشک باشد.

آیا نجویدن غذا می تواند برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک باشد؟

سریع غذا خوردن می تواند باعث افزایش سریع قند خون شود که کنترل آن برای افراد مبتلا به دیابت دشوارتر است. قند خون بالا نیز منجر به عوارض جدی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، آسیب عصبی و مشکلات کلیوی می‌شود.

آیا کودکان نیز می توانند به پرخوری عصبی مبتلا شوند؟

این اختلال در کودکان شایع نیست، اما می تواند عواقب جدی برای سلامتی آنها داشته باشد. اگر نگران هستید که فرزندتان ممکن است به پرخوری عصبی مبتلا باشد، مهم است که با یک پزشک صحبت کنید.

آیا درمان‌های خانگی برای پرخوری عصبی وجود دارد؟

اقداماتی مثل رژیم غذایی سالم، مدیریت استرس، ورزش منظم و… می تواند به شما کمک کند.