ورزش برای افراد چاق ممکن است آسیب‌زا باشد! اگر اضافه وزن دارید و می‌خواهید فعالیت‌های ورزشی را شروع کنید، به شما تبریک می‌گوییم! تصمیم بسیار خوبی گرفته‌اید، اما باید بدانید که چطور ورزش را شروع کنید و چه فعالیت‌هایی را انجام دهید تا به بدنتان آسیب نزنید.

ورزش منظم می‌تواند راهی موثر برای کاهش وزن و کنترل وزن شما باشد. البته هدف اصلی ورزش برای چاقی همیشه کاهش وزن نیست. ورزش کردن صرف نظر از اینکه باعث کاهش وزن می‌شود، فواید قابل توجهی برای سلامت جسمی و روانی به ارمغان می‌آورد. تمرکز بر فواید ورزش می‌تواند به برای شروع به شما انگیزه بدهد و در ادامه راه نیز به شما کمک کند.

در ادامه با این مقاله از سایت ورزشی پالس ما همراه باشید تا جزئیات بیشتری را بررسی کنیم؛ از نحوه شروع فعالیت‌های ورزشی تا انجام بهترین ورزش برای افراد چاق.

۵ ورزش موثر برای افراد چاق

وقتی در مورد کاهش وزن صحبت می‌کنیم، انتخاب‌های متعددی پیش رو داریم، مانند یک رژیم غذایی سخت (که منجر به آسیب دیدن سلامتی شما می‌شود)، تمرین‌های اشتباه که منجر به افزایش وزن می‌شود و …. . برای دستیابی به راه‌حل موثر برای چاقی، آگاهی از تمرین‌های مناسب، داشتن برنامه مناسب برای لاغری و برداشتن گام‌های روزانه در جهت دستیابی به هدف ضروری است. در ادامه ۵ مورد از بهترین ورزش‌ها برای افراد چاق را معرفی می‌کنیم.

برنامه اختصاصی خودت برای چربی سوزی رو از پالس بگیر!

۱. پیاده‌روی

احتمالا متوجه شده‌اید که پیاده‌روی تقریبا برای همه افراد توصیه می‌شود. دلیلی وجود دارد که این ورزش همیشه در صدر لیست ورزش‌های قرار دارد. انجام پیاده‌روی تنها به یک جفت کفش نیاز دارد و می‌توان آن را در هر جا و هر زمانی انجام داد! همین ورزش ساده قدرت بدنی شما را بهبود می‌بخشد و تحرک قسمت پایین تنه را افزایش می‌دهد. بسته به برنامه کاهش وزن خود می‌توانید شدت پیاده‌روی را تغییر دهید.

اگر تازه این ورزش را شروع کرده‌اید، این کار را هر روز با ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شروع کنید. به تدریج، می‌توانید زمان آن را به ۳۰ دقیقه در روز برسانید.

۲. تمرینات هوازی برای افراد چاق

تمرینات هوازی راهی عالی برای سوزاندن کالری هستند. زیرا فشار کمتری بر مفاصل وارد می‌کند، بنابراین برای افراد چاق مناسب است. تمرینات هوازی مانند پیاده‌روی، دوچرخه سواری، رقص و ورزش ایروبیک، بهترین ورزش برای افراد چاق محسوب شده و می‌توانند به چربی‌سوزی آن‌ها کمک کنند.

۳. دوچرخه ثابت

دوچرخه ثابت به عنوان ورزش برای افراد چاق، انتخاب هوشمندانه‌ای است. این وسیله به شما کمک می‌کند تا روی هر دو قسمت بالا و پایین بدن بدون ایجاد فشار روی مفاصل کار کنید.

برنامه مناسب این است که در ابتدا ۵ دقیقه رکاب بزنید و سپس استراحت کنید. شما می‌توانید فواصل زمانی رکاب زدن را به مرور افزایش دهید.

۴. حرکات کششی

حرکات کششی برای کاهش درد عضلاتی که اخیرا روی آن‌ها کار کردید مفید است. علاوه‌بر این، آماده کردن بدن شما برای انجام تمرین‌های سنگین‌تر، راهی آسان و ساده برای جلوگیری از صدمات احتمالی است.

حرکات کششی در ابتدا ممکن است دشوار باشد، زیرا ماهیچه‌ها بسیار سفت هستند. اگر در این کار ثابت قدم باشید متوجه می‌شوید که در نهایت عضلات آماده شده و این قسمتی لذت‌بخش از هر تمرین شما خواهد بود.

۵. حرکات قدرتی

یکی از بهترین اشکال ورزش، تمرینات قدرتی است که به افزایش حرکت در تمام قسمت‌ها، به ویژه مفاصل بدن کمک می‌کند. از آنجایی که چاق هستید، حرکت دادن مفاصل بسیار مهم است، در غیر این صورت وزن اضافی مفاصل را به درد می‌آورد که باعث ایجاد مشکلات بیشتر در انجام کارهای روزمره می‌شود.

می‌توانید چند تمرین ساده را برای شروع انتخاب کنید و آن‌ها را در خانه انجام دهید. رمز موفقیت در انجام تمرینات قدرتی این است که با ثبات و آهسته پیش بروید.

میتونی حرکات قدرتی ساده، متوسط و پیشرفته رو از پالس دریافت کنی!

افراد چاق چطور می‌توانند راحت‌تر ورزش را شروع کنند؟

شروع یک برنامه ورزشی به این معنی نیست که باید حتما به باشگاه بپیوندید یا برای یک دو ماراتن تمرین کنید. ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شروع یک برنامه ورزشی به اندازه کافی سالم هستید. بعد از آن، ساده‌ترین راه برای شروع ورزش، یافتن راه‌هایی برای متناسب کردن فعالیت بدنی در روز است:

  • از آسانسور صرف نظر کنید و از پله‌ها بالا بروید.
  • دورتر از ورودی فروشگاه‌ها و مراکز خرید پارک کنید.
  • بعد از ناهار یا بعد از کار به پیاده‌روی بروید.
  • هنگام تماشای تلویزیون از وزنه‌های دستی کوچک استفاده کنید.
  • موسیقی را روشن کنید و کمی برقصید.

فواید ورزش منظم چیست؟

درست است که باید در هر حالتی بدنمان را دوست داشته باشیم، اما وقتی اضافه وزن زیادی داشته باشیم، سخت است که نسبت به خودمان احساس خوبی داشته باشیم. بدتر از این، اضافه وزن شما را در معرض بیماری‌های مختلفی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ قرار می‌دهد.

با توجه به صحبت‌های انجمن قلب آمریکا، حتی کمی کاهش وزن هم می‌تواند دستاوردهای زیادی برای سلامتی شما داشته باشد. درواقع اگر اضافه وزن دارید، کاهش تنها ۲ تا ۴ کیلوگرم ممکن است به کاهش فشار خون و کاهش فشار روی قلب شما کمک کند.

همچنین ورزش کردن منظم می‌تواند کلسترول شما را بهبود بخشد. فعالیت بدنی کلسترول HDL (یا کلسترول خوب) را افزایش داده و باعث کاهش کلسترول LDL (یا کلسترول بد) می‌شود. بعلاوه، احتمال اینکه خواب خوبی داشته باشید، بیشتر می‌شود که این مسئله که می‌تواند تمرکز و بهره وری شما را بهبود بخشد. بهتر از همه، ورزش منظم باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید و امر باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.