یکی از آثار هر ورزشی می‌تواند تسکین استرس در فرد ورزشکار باشد. هورمون اندروفین (Endorphin) در بدن مسئول ایجاد تسکین و حس خوب است. این هورمون با ورزش و تحرک در بدن آزاد می‌شود؛ بر همین اساس به اعتقاد متخصصان، صرف ورزش برای کاهش استرس موثر خواهد بود. اما بعضی از ورزش‌ها به طور خاص تاثیر مستقیم در کاهش استرس و اضطراب دارند. در این مقاله قصد داریم تعدادی ورزش برای کاهش استرس معرفی کنیم.

بهترین ورزش برای کاهش استرس

بهترین ورزش برای کاهش استرس می‌تواند ورزشی باشد که از انجام آن لذت می‌برید. پیاده روی، شنا، دویدن، دوچرخه سواری و… هرکدام طرفداران خاص خودش را دارد. باید دید کدام ورزش حس خوبی در شما ایجاد می‌کند. انجام ورزش مورد علاقه می‌تواند نقش به سزایی در کاهش استرس ایفا کند.

در ادامه به پیشنهاد متخصصان اپلیکیشن ورزشی پالس چند ورزش که برای رفع استرس موثر هستند را معرفی خواهیم کرد.

مجموعه تمرین‌های یوگا برای کاهش استرس رو تو پالس ببین!

یوگا برای کاهش استرس

یوگا (Yoga) یک ورزش برای ذهن و بدن به طور هم زمان به حساب می‌آید. با انجام حرکات کششی و تمرکزی یوگا سیستم عصبی و لنفاوی بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

یوگا مجموعه ای از حالت‌های متحرک و ثابت همراه با تنفس‌های عمیق است.

تای چی

تای چی tai chi یک هنر رزمی که ریشه در چین باستان دارد. برای کاهش استرس و اضطراب سلسله حرکات آرام اما به هم پیوسته تای چی توصیه می‌شود. این حرکات آهسته تفاوت جدی با حرکات یوگا دارند. شاید مهم ترین فرق تای چی و یوگا در این باشد که تای چی یک ورزش رزمی برای بالا بردن قدرت درونی و تقویت تمرکز است.

برنامه تخصصی ورزشی خودت رو با کمترین قیمت از اپلیکیشن پالس بخواه!

پیلاتس و کاهش استرس

یکی از بهترین ورزش‌ها برای کاهش استرس پیلاتس است. پیلاتس علاوه بر تقویت قوای جسمانی شما باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید. پیلاتس هم در سالن‌های ورزشی هم در خانه از طریق مشاهده آنلاین تمرین‌های پیلاتس قابل اجرا است.

ورزش‌های تیمی و گروهی

ورزش دسته جمعی هم برای کاهش استرس و اضطراب مفید خواهد بود. زمانیکه بصورت گروهی ورزش می‌کنید انگیزه انجام دوباره و تکرار ورزش را به سختی از دست خواهید داد.

فوتبال، والیبال، بستکبال، تنیس، پینگ پنگ یا بدمینتون تنها چند نمونه از انواع ورزش‌های گروهی به حساب می‌آیند. دویدن، کوه نوردی یا دوچرخه سواری گروهی هم انتخاب بعضی از گروه‌های ورزشی به حساب می‌آید.

بدنسازی و استرس

ورزش بدنسازی یکی از ورزش‌هایی‌ست که برای کاهش استرس توصیه می‌شود. بدن سازی یا body building از این جهت که تاثیر مستقیم بر شکل ظاهری بدن شما دارد و کمک می کند تا سریع تر به استایل بدنی دلخواهتان دست پیدا کنید باعث می‌شود تا با رسیدن به تناسب اندام، حس بدی به شکل ظاهری بدن خود نداشته نداشته باشید.

حتما بخوانید:درمان یبوست با ورزش

سوالات متداول

چه ورزشی برای کاهش استرس مناسب است؟

اصولا انجام منظم هر ورزشی باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود و دلیل آن افزایش ترشح هورمون اندورفین در بدن است. اما ورزش‌هایی هم هستند که به آنها در مقاله اشاره کردیم و تاثیر بسزایی در کاهش استرس دارند.

آیا یوگا برای استرس مفید است؟

یوگا یکی از چندین ورزشی است که می‌تواند آثار منفی استرس را در شما کنترل کند.

آیا و پیلاتس و کاهش استرس باهم مرتبط اند؟

اصولا هر تحرک و فعالیت ورزشی به دلیل کمک به ترشح هورمون اندورفین در بدن برای کاهش استرس مفید است. پیلاتس هم از این قاعده مستثنی نیست.